На сьогодні одним з основних завдань земельної реформи в Україні є проведення нормативної грошової оцінки земель. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, розмірів відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського землекористування, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Законом України «Про плату за землю» визначено, що плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки землі. В основу визначення грошової оцінки земель населених пунктів покладено рентний дохід, при застосуванні якого враховуються такі фактори, як місцеположення населеного пункту та розташування конкретної земельної ділянки, рівень благоустрою території, функціональне використання, екологічний стан, соціально-містобудівна привабливість території, розвиток сфери обслуговування населення.
На території Бердичівського району налічується 29 сільських рад та 1 селищна рада, 61 населений пункт, загальна площа яких становить 12788,0 гектарів. На сьогодні розроблена документація по визначенню нормативної грошової оцінки усіх земель, що знаходяться в межах населених пунктів на території району. Управлінням Держгеокадастру у Бердичівському районі складено плани-графіки по оновленню нормативної грошової оцінки населених пунктів, в яких сплив термін дії проведеної оцінки, за рахунок місцевих бюджетів та втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва. Посилено контроль за виконанням цих планів-графіків.
Проведення нормативної грошової оцінки в районі забезпечує можливість:
– встановлення реальних ставок оренди земель, які відображають дійсну ціну землі;
– суттєво спростити громадянам процедуру переоформлення земельних ділянок в частині отримання витягів про нормативну грошову оцінку, які вимагаються під час проведення нотаріальних дій;
– вдосконалення бюджетної політики у сфері земельних відносин з метою забезпечення надходжень до місцевих бюджетів від податку за землю та оренду земель.
Отже, наявність оцінки землі створює можливість органам місцевого самоврядування поряд з нормативно-організаційними методами управління розвитком території, реалізувати свої повноваження шляхом створення економічних умов і стимулів раціонального використання земель, забезпечити необхідні передумови для формування фінансово-економічної бази місцевого самоврядування та за рахунок плати за землю – стабільно наповнювати місцевий бюджет.
Тетяна Кропивницька,
заступник начальника відділу
землеустрою, охорони та ринку земель
Управління Держгеокадастру у Бердичівському районі